❮   ARTYKUŁY
Fill 104

Photo credits Fill 105

Engagement rate w praktyce

Jak to robią Spiderman i James Bond

Zaangażowanie i jego wpływ na efektywność kampanii banerowych wciąż pozostaje w cieniu „twardych” rezultatów w postaci „klików”. Przejścia na stronę docelową, sprowadzenie użytkownika na „nasz teren” dają nam większą pewność, że pozyskujemy potencjalnego klienta. Jednak dla istotnego odsetka kampanii jest to nie tylko działanie niecelowe, ale wręcz błędna strategia. Co nam pozostaje?

Zapominamy, że użytkownik, aby poświęcić swój czas nawet w niewielkim wymiarze, musi mieć bardzo konkretny powód. Poza tym - powiedzmy to wyraźnie - ludzie nie lubią reklam, nie są skłonni otwierać kolejnych stron internetowych. Zatem dla kampanii, których zadaniem nie jest promocja oferty dostępnej „tu i teraz” i do sprzedaży jedynie online, a liczy się także świadomość marki i budowanie wizerunku w szerszej perspektywie, warto stawiać na zaangażowanie, czyli tytułowy engagement.

Aby „zatrzymać” na dłużej odbiorcę naszą reklamą musimy dostarczyć mu już na poziomie banera konkretną wartość. Możliwości jest sporo, a zdecydowana większość kryje się pod definicją reklam rich media. Oczywistym rozwiązaniem jest tutaj materiał video. Zalew reklam zawierających bezpośrednio w banerze spot reklamowy czy innego typu plik video nie jest przypadkowy, choć bez wątpienia poniekąd związany też z internetową „modą”.

Zrób sobie chwilę przerwy

Pozwala to użytkownikowi pozostać na odwiedzanej właśnie stronie www i „tylko spojrzeć” co staramy się mu zaprezentować. Rzecz jasna tylko część osób obejrzy cały materiał, od początku do końca. Jednak każda interakcja i skupienie uwagi odbiorcy choćby na kilka sekund, to już wartość trudna do przecenienia na każdym konkurencyjnym rynku. Nie o spotach video jednak traktuje ten artykuł. Poniżej omówienie kilku wręcz klasycznych zastosowań rich media do zatrzymywania użytkownika możliwie długo w otoczeniu naszej oferty i w towarzystwie logotypu naszej marki.

Zwracamy uwagę, że możliwości dalszej eksploracji oferty w przypadku każdej reklamy jest wiele - banery zawierają po kilka tzw. exits, ale kierują już nie na stronę główną reklamodawcy, a do konkretnych miejsc (social media, specyfikacje techniczne, sprzedaż online, formularze kontaktowe etc.). Baner staje się więc swego rodzaju przedsionkiem strony www, a przejście dalej jest pożądane, ale nie kluczowe dla powodzenia akcji promocyjnej. Wszystkie najistotniejsze rzeczy zostały już przedstawione w reklamie.

Spiderman kontra Bond

Zbliżoną strategię spotkamy w przypadku dwóch premier filmowych. Bliźniaczo podobne banery promowały Spidermana oraz Skyfall. Kluczowym elementem obu była dedykowana aplikacja w postaci prostej gry, na dodatek sprytnie włączająca do akcji smartfon odbiorcy. Gadżet? Zabawka? Owszem. Ale to działa.

Efekt? Na ten baner wyświetlany na YouTube zareagowało 13% odbiorców, a to niewyobrażalnie wysoki odsetek jak dla reklamy w Sieci. Jednocześnie średni czas spędzony przez tych zaangażowanych „w banerze” wyniósł 104 sekundy.

Aby uzyskiwać świetne rezultaty nie musimy oczywiście uciekać się od razu do produkcji tak rozbudowanych aplikacji jak gry. Nie zawsze też mamy ofertę, którą można wesprzeć twarzą Daniela Craiga czy sylwetką bohatera wyobraźni mas.

Sprawa jest prosta np. w przypadku nowego modelu samochodu, gdzie działają silne emocje fanów motoryzacji, a potencjalna decyzja zakupowa jest dużej wagi i poprzedza ją najczęściej dość rozległy research.

Konfigurator podstawowych cech auta - zabawka dla „dużych chłopców”

Oto kilka innych przykładów połączenia kreatywnego pomysłu, technologii i… odrobiny sprytu:

Odkurzacz, więc odkurzamy.

Aparat fotograficzny, więc bawimy się ustawianiem czasu ekspozycji.

Usuwanie plam, więc usuwamy plamy.

Powyższy artykuł jest wyrazem poglądów i opinii wyłącznie jego autora. Ad Professor Sp. z o.o. nie ponosi odpowiedzialności za zawartość tego artykułu ani za możliwe konsekwencje jakichkolwiek działań podjętych w oparciu o dostarczone w nim informacje.

O Autorze

553fa1850cdeb4f12986a93b_AAEAAQAAAAAAAAJ2AAAAJDFjN2JkZDZhLWUwNDQtNDgwZC1hOTc1LTliNjI3MTA5ZDYxNQ.jpg

 Jeden z Ad Professorów, pasjonat reklamy internetowej i kolarstwa szosowego.

Subskrybuj newsletter z informacjami o nowych treściach

Przeczytaj także..

thumb_eng-smartphoneman.jpg

Engagement rate

Współczynnik powodzenia

thumb_ocean.jpg

Audience buying

Nowe strategie w mediach cyfrowych

553d2e2f375ad6042571f391_richm_thumb.png

Zaawansowane formy reklamowe rich-media

Ewolucja banera reklamowego